Foto: Flickr, mcfarlandmo

Bezweer je verkoudheid met de 5 belangrijkste wintersupplementen

Foto: Flickr, mcfarlandmo
Foto: Flickr, mcfarlandmo

Had ik jullie al verteld dat een verkoudheidje af en toe er níet persé bij hoort?! Ja. Maar dat was in maart. En de kracht zit ‘m in de herhaling, dus hier is ie weer: als je darmen en daarmee je immuunsysteem op orde zijn, geef je virussen geen kans. Ik heb jullie de beste ingrediënten om je immuunsysteem te versterken al verklapt. Toch kan het gebeuren dat je immuunsysteem de eindejaarsdrukte niet helemaal trekt en een verkoudheidje doorlaat. Dat is geen schande. Alhoewel, voor mij voelt dat bijna wel zo ;-). Maar laat ik jullie dan toch maar verklappen dat ik de laatste tijd ook belaagd werd door een beginnende verkoudheid. Gelukkig heb je dan nog steeds een kans om het allemaal in de kiem te smoren met een extra dosis van deze natuurlijke supplementen!

1. Vitamine D3

Vitamine D3 (de natuurlijke vorm van vitamine D) blijft de kroon spannen wat betreft het bestrijden van winterongemakken. Van verkoudheid tot depressie. En het is essentieel voor een gezond immuunsysteem.  Extra vitamine D3 is in de wintermaanden op het noordelijk halfrond gewoon onmisbaar. De zonkracht is in de wintermaanden bij lange na niet genoeg om aan onze benodigde dosis te komen (zie mijn blog Vitamine D tegen winterongemakken). Eet je meerdere keren per week vette vis, dan kom je een heel eind, maar niet all the way. Daarvoor heb je in de winter extra aanvulling nodig.

De reguliere aanbevolen hoeveelheden zijn veel te laag. De ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) voor vitaminen en mineralen is een minimum hoeveelheid om gebreksziekten te voorkomen. Voor optimale gezondheid praat je over heel andere hoeveelheden. Voor de maanden met de R erin kan je gerust deze hoeveelheden aanhouden voor vitamine D3: voor volwassenen: 5,000 IU (international units), kinderen 2,000 IU, en babies 1,000 IU. (Bron: Natural News, Flu prevention supplements). Je hoeft niet bang te zijn dat je met die hoeveelheden te veel binnen krijgt.

  • Als je een verkoudheid voelt aankomen: een paar dagen 10.000 IU

2. Vitamine C

Dit is natuurlijk de meest bekende vriend van het immuunsysteem. Maar de mensen die nog in de illusie leven dat ze met één uitgeperst sinaasappeltje per dag aan hun vitamine C komen, ga ik nu helaas uit de droom helpen! Want we kunnen per dag makkelijk 2 gram gebruiken (liefst verdeeld in 2 x 1 gram). En daar moet je dan 40 sinaasappels voor eten ;-). Die 2 gram is de minimum hoeveelheid die de orthomoleculaire geneeskunde (die voeding als preventie voor ziekten gebruiken) aanraadt. Zeker in het noordelijk halfrond waar de natuur niet volhangt met exotische vruchten komen we met voeding niet aan die aanbevolen hoeveelheid vitamine C.

De ADH van de reguliere wetenschap is ook voor vitamine C weer extreem laag: 60 mg per dag. Wij mensen kunnen zelf geen vitamine C (meer) aanmaken, in tegenstelling tot de meeste planten en dieren. Als we dit enzym wel hadden gehad dan hadden we, in vergelijking met dieren op basis van lichaamsgewicht, ongeveer 3 gram vitamine C per dag aangemaakt. Dat is 50 X zoveel als de ADH (60 mg)! En als we stress hebben, hebben we, evenals dieren, extra vitamine C nodig.

  • Zeker als je al een verkoudheidje onder de leden hebt of voelt aankomen of last hebt van stress; dan kan je tijdelijk de dosis opvoeren tot 10 gram per dag. Hoge doseringen kunnen tot een onrustige darm of diarree leiden, maar dit is op geen enkele manier schadelijk (Bron: Ortho Institute).

3. Zink

Met zink kan je de duur van je verkoudheid tot wel 24 uur verkorten. Je moet de zink dan wel binnen 24 uur na het constateren van de eerste verkoudheidssymptomen innemen. Zink is überhaupt goed om extra te nemen bij een verzwakt immuunsysteem. Dan hebben we het over hoeveelheden van 15-25 mg per dag voor volwassenen. Goede voedselbronnen van zink zijn: vlees en vis en rauwe melk(producten) (Bron: Dr. Mercola, Is zinc really good for a cold).

  • Tijdelijk kan je de dosis zink opvoeren tot 50 mg per dag, maar niet te lang omdat je daarmee de balans tussen de mineralen in je lichaam verstoort.

4. Vlierbessenextract

Als je immuunsysteem gefaald heeft, is vlierbessenextract één van de meest effectieve middelen om je immuunsysteem te helpen het kwade virus te bestrijden. Vlierbessen zitten vol met anti-oxidanten en worden al eeuwen gebruikt tegen verkoudheden en griep. Maar wat het precies is in de bessen dat zo werkzaam is, daar is men nog niet achter. Studies hebben wel bewezen dat griepsymptomen 4 dagen verkort konden worden met vlierbessenextract (Bron: Natural News, Black elderberry anti-viral).

  • Neem dus lekker een eetlepel per dag vlierbessenextract (sambucol) tijdens verkoudheden!

5. En natuurlijk de eigengemaakte kippenbouillon!

Daar heb ik jullie de afgelopen tijd al genoeg mee lastig gevallen, maar het blijft één van de meest effectieve manieren voor het bestrijden van virussen en de ideale opkikker voor je immuunsysteem (zie ook Top 5 ingrediënten om je weerstand te verbeteren).

Extra/standaard: probiotica

Probiotica horen sowieso op je dagelijkse menu. Goede bacteriën zijn extreem belangrijk om een goed milieu in je darmen te creëren. En aangezien 80% van de immuuncellen uit de dunne darmen komen, kan het daar maar beter op orde zijn! Lactobacillen en bifido bacteriën zijn de belangrijkste goede jongens. Neem 1 pilletje met goede probiotica per dag. Lees hier meer over de goede effecten van probiotica.

Gerfermenteerde voeding is ook een goede bron van probiotica. Het makkelijkst verteerbaar is het sap van gefermenteerde groenten (bijvoorbeeld zuurkoolsap). Gefermenteerde melkproducten zoals yoghurt, zure room, kefir en wei zijn voor de meeste mensen ook prima, tenzij je een koemelkallergie hebt.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someonePrint this page

11 gedachten over “Bezweer je verkoudheid met de 5 belangrijkste wintersupplementen

  1. Superblog Roos. Wil je misschien ook nog iets schrijven over dat je darmen erg veel moeite hebben om al die aangeboden D3 op te nemen als er niet ruim voldoende calcium aanwezig is?
    Ennem.. Type-o.. je bedoelt vast 10 gram vit C waar je ons 10 milligram aanbeveelt..

    • Hoi Hester, dank je voor je correctie, je had helemaal gelijk, die ‘m’ hoorde daar niet! Over problemen met het opnemen van D3 in de darmen vind ik in het boek van Gert Schuitemaker (Nieuw licht op vitamine D) niet iets terug. Wel dat er in heel veel onderzoeken naar vit D vaak ook calcium tegelijkertijd wordt gegeven, dus er zit inderdaad wel een verband. Schuitemaker stelt echter dat vit D juist de opname van calcium bevordert ;-), zowel in de darm als in de botten. Verder noemt hij dat Nederland als zuivelland een relatief hoge inname van calcium heeft. Maar dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden, dus ja, belangrijk dat je ook genoeg calcium binnenkrijgt! (kan ook prima via groenten zoals chinese kool, paksoi, boerenkool en broccoli)

  2. Hallo Roos,

    Bedankt voor weer een leerzaam en interessant stuk blog. Ben je bekend met Fulvine zuur? Ik kwam dit laatst tegen en ben benieuwd wat jij ervan vindt. Daarbij ook de manier van produceren meegenomen.

    Het lijkt mij een goed supplement om te gebruiken in de winter.

    Bedankt en groeten,

    Martijn

  3. Bedankt voor deze interessante blog. Ik ben benieuwd hoe ik de 10 gram vit. C in tijden van stress of verkoudheid het beste in kan nemen. In de vorm van vit. C poeder?
    Ik wil mijn vitaminen het liefste als voeding innemen. Zijn goji-bessen niet ook een uitstekende bron van vit. C.? Of kiwi’s?

    • Dag Mia, je kunt vitamine C in verschillende ‘vormen’ kopen als voedingssupplement, gekoppeld aan een zuur heet het ascorbinezuur, en dat is in ieder geval prima. Er bestaat ook een vorm waarbij de vitamine C gekoppeld is aan een vet waardoor het veel makkelijker de cellen inkomt (tot 20 x beter dan ascorbinezuur), dit heet liposomaal vitamine C.
      Uiteraard zou ik ook het liefst alles uit voeding halen, maar dat is juist het punt dat dat bijna onmogelijk is hedentendage. Tussen de beste bronnen van vitamine C zitten inderdaad kiwi’s, citrusvruchten, acerolakersen en papaya. Maar je moet ook kijken naar de hoeveelheid die je daarvan eet. Wat dat betreft heb je waarschijnlijk meer aan de donkere bladgroente zoals boerenkool, broccoli, spruitjes en (zoete) aardappelen. Zie voor meer info over vitamine C de website van World Healthiest Foods.

  4. Hallo Roos
    Ik zie dat je veel over genomen hebt van Dr.Mercola
    Maar….zoals hij schrijft…moet je ook vermelden dat je vitamine K bij vitamine D moet gebruiken!
    Lees het maar op zijn site….is toch erg belangrijk!!

    Marianne

  5. Bedankt voor je antwoord. Ik heb direct spruitjes en boerenkool op het menu gezet. Ook erg lekker trouwens. Je tips voor vitamine C ga ik zeker gebruiken. Ik had daar nog nooit van gehoord, maar de volgende pot die ik koop zal zo mogelijk liposomaal vitamine C zijn en anders de ascorbinezuur.

Een reactie plaatsen