Top 5 ingrediënten om je weerstand te verbeteren

 

Behalve de flinke dosis vitamine D, zijn er nog meer natuurlijke remedies om je tegen griepjes en verkoudheden te wapenen. Gooi deze vijf super-ingrediënten regelmatig door je eten en je bewijst je immuunsysteem een grote dienst.

1. Knoflook

Foto: lowjumpingfrog (Flickr)

Met stip op nummer 1: knoflook. Het is echt zo gezond als gezegd wordt. Het is één van de oudste medicinale planten. Al eeuwen wordt knoflook gebruikt tegen bacteriën, schimmels, virussen en parasiten. Dus maak je niet meer druk om stinkende adem (eet gewoon een takje peterselie erna), maar gooi overal knoflook doorheen. De werking van knoflook is vooral de danken aan het hoge allicine gehalte. Allicine is een sterke anti-oxidant die vrije radicalen neutraliseert en ontstekingen in de kiem smoort. Het zou zelfs de beste anti-oxidant zijn die er bestaat (Bron: Natural news). Knoflook verlaagt ook cholesterol, voorkomt bloedpropjes en heeft anti-kanker eigenschappen. En ook leuk: het kan ook helpen om af te vallen (Bron: The 150 healthiest foods, J. Bowden).

Tip: Belangrijk! De allicine ontstaat pas als knoflook gekneusd wordt (in reactie met een enzym in de knoflook); dus hoe fijner je de knoflook snijdt hoe beter. In ieder geval geen hele tenen naar binnen werken ;-). En zo vers mogelijk, want de kwaliteit van de allicine gaat snel achteruit.

2. Kippenbouillon

Foto: TheCulinaryGeek (Flickr)

Eén van de meest effectieve manieren om virus-infecties te bestrijden is eigengemaakte kippenbouillon. Of in ieder geval bouillon van kippen die gras hebben gezien. Tijdens het koken van de botten komt o.a. cysteine vrij, een aminozuur dat een vergelijkbare werking heeft als het bronchitis medicijn acetylcysteine. In langzaam getrokken kippenbouillon (liefst met alle delen van de kip er in, inclusief kop en poten) zit een hele lading aan goede vetten, mineralen en nutriënten die belangrijk zijn voor een sterk immuunsysteem. Zoals de gelatine (die vooral uit de poten komt). Daar zitten verschillende aminozuren in die essentieel zijn voor een goede immuniteit. Ook helpen ze bij een goede vertering, verbeteren de leverfunctie en zorgen voor goede botten (Bron: Natural news).

Tip: voeg op het allerlaatst een bosje fijngesneden peterselie aan de bouillon toe. Daarmee krijg je nog meer goede mineralen-ionen in je bouillon (ik zal binnenkort een recept voor eigengemaakte kippenbouillon posten).

3. Zoete aardappelen

Foto: Wally Hartshorn (Flickr)

Zoete aardappelen zijn een rijke bron van vitamine A en C, belangrijk voor een goed functionerend immuunsysteem. Zoete aardappelen zijn vooral ook goed voor de huid. En dat is onze eerste verdedigingslinie als het gaat over ongewenste indringers. Zoete aardappelen verhogen de niveaus van glutathion in ons lichaam. Glutathion wordt ook wel de master-antioxidant genoemd. Het speelt o.a. een belangrijke rol bij de aanmaak van witte bloedlichaampjes. Verder bevatten zoete aardappelen nog meer goede fytonutriënten waaronder quercetin. Dit is een sterke ontstekingsremmer (Bron: The 150 healthiest Foods, J. Bowden).

Tip: De beste manier om zoete aardappelen te bereiden is stomen. Bak ze liever niet. Door het hoge gehalte aan zetmeel is de kans op vorming van acrylamide groot (lees Waarom stomen gezond is en bruin&knapperig meestal niet)

4. Paddenstoelen

Maitake, Foto: Vegan Feast Catering (Flickr)

Je zou het misschien niet verwachten, maar ook de bleke paddenstoelen zitten vol met goede stofjes die het immuunsysteem versterken. De chinezen weten er alles van. Wij inmiddels ook steeds meer uit onderzoek. Gezonde toppers onder de paddenstoelen zijn de shitake, reishi en maitake. Deze bevatten beta-glucanen, meervoudige suikers (polysachariden), die het immuunsysteem stimuleren. Daardoor krijgen we een betere weerstand tegen infecties (Bron: 150 healthiest foods, Johnny Bowden). In Japan is de polysacharide lentinan uit de shitake zelfs goedgekeurd voor gebruik als kankermedicijn (Bron: Medisch dossier, sep 2012). Maar ook de gewone witte champignon bevat bepaalde polysachariden die bekendstaan om hun regulerende effect op het immuunsysteem en hun werking tegen tumoren. Uit recent onderzoek blijkt dat de champignons de activiteit van natuurlijke killercellen (nee, dit gaat niet over een computerspelletje) versterken. Deze NK-cellen spelen een sleutelrol bij de bestrijding van zowel tumoren als virusinfecties (Bron: Medisch dossier, sep 2012).

Tip: Wist je dat het eten van rauwe paddenstoelen slechte adem kan bestrijden?

5. Paranoten

Foto: edwaado (Flickr)

Paranoten zijn één van de rijkste bronnen van selenium. Selenium speelt een belangrijke rol bij het aanmaken van antilichamen. En ook bij de productie van gluthation, die eerdergenoemde super-antioxidant (Bron: Natural news). Het is ook aangetoond dat selenium tegen kanker beschermt. Een laag gehalte aan selenium wordt in verband gebracht met de stijgende aantallen van prostaat-, long- en huidkankers. Verder helpt selenium ook giftige metalen af te voeren (Bron: 150 healthiest foods, Johnny Bowden).

Tip: Met 6 paranoten zit je al aan 544 mcg (ADH is 50-100, optimaal is 200 per dag). Andere goede bronnen van selenium zijn vooral dierlijke producten (oesters, kalkoen, rund, kip).

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someonePrint this page

6 gedachten over “Top 5 ingrediënten om je weerstand te verbeteren

  1. Je kan prima hele knoflooktenen eten. Ik maak regelmatig een mengsel van aardappel en zoete aardappel in blokjes in de oven. Daar strooi ik dan altijd wat gekneusde, niet gepelde knoflooktenen tussen. Beetje vet erover tegen het aanbranden… 45 minuutjes op 190 graden, of tot de aardappels gaar zijn, en dan lekker op je bord oppeuzelen. De knoflook komt gemakkelijk los uit zijn velletje en kan je zo in zijn geheel naar binnen slurpen. Kan je als vrij heftig ervaren, maar daar zijn die aardappeltjes dan weer goed voor. 🙂

  2. Pingback: Botten bouillon

Een reactie plaatsen