bottenbouillon

Botten bouillon houdt je darmen gezond

bottenbouillonHad ik jullie al eens verteld hoe belangrijk goede bouillon is? Ja, ik geloof dat ik dat al jaren elke winter doe. En nu weer! Want behalve voor de volle smaak, is bouillon die langzaam getrokken is van echte botten één van de beste dingen die je voor je immuunsysteem en je darmen kunt doen. En als je geen tijd hebt om het zelf te doen, zijn er tegenwoordig steeds meer opties om goede bouillon te kopen. Bijvoorbeeld de leuke kleine flesjes runderbouillon van Oerbouillon die ik mocht proeven.

Oerbouillon

De potjes oerbouillon worden gemaakt door twee enthousiaste foodies die eerst voor zichzelf bottenbouillon begonnen te maken. Omdat dat toch behoorlijk wat tijd vraagt, kwamen ze op het idee om meer te gaan maken en het product op de markt te brengen. Ze verkopen nu dus kleine flesjes lang getrokken, geconcentreerde runderbouillon die heerlijk vol van smaak is en trilt van de gelatine; daar word ik blij van!

Dit soort producten wijst er wel op dat bottenbouillon de laatste tijd met een comeback bezig is en opeens een hippe aangelegenheid is geworden in plaats van een oubollig gebeuren. Al is het natuurlijk eigenlijk wel iets uit grootmoeders tijd; botten uren lang laten sudderen op het vuur. Daar hebben we tegenwoordig geen tijd meer voor. De meeste bouillons die je in de winkel koopt zijn dan ook niet van botten gemaakt, maar alleen van vlees met toevoeging van smaakversterkers. Maar daardoor missen we juist de goeie voedingsstoffen die pas vrijkomen als je botten met beenmerg gebruikt die minimaal 12 uur lang op staan.

Botten bouillon supergezond

De stoffen die dan vrijkomen zoals gelatine, goed opneembare mineralen en bepaalde aminozuren zijn supergezond en helend, met name voor onze bindweefsels, botten en gewrichten, ons haar en nagels, en barrières zoals de darmen en de huid. Vooral voor de gezondheid van de darmen is echte bouillon een superfood omdat de gelatine de slijmlaag in je darmen helpt genezen, iets wat de meeste van ons goed kunnen gebruiken.

Gelatine

Wanneer je botten langdurig laat sudderen wordt de collageen uit de botten afgebroken tot gelatine. Collageen is een lijmvormend eiwit dat in de botten van gewervelde dieren zit. De gelatine maakt dat de bouillon als het afkoelt een dikke, gelachtige structuur heeft. Die gel is precies wat de darmwand helpt te beschermen en verzachten en ondersteunt ook de genezing van een beschadigde darmwand. Niet voor niks is bouillon het belangrijkste voedingsmiddel in het GAPS dieet voor mensen die beschadigde darmen hebben. Gelatine helpt ook bij de vertering doordat het spijsverteringssappen aantrekt naar de oppervlakte van de gekookte voeding waardoor ze makkelijker verteerd wordt.

Verder gebruikt het lichaam de gelatine weer voor de productie van collageen, één van de belangrijkste bouwstoffen van de huid. De huid bestaat voor zo’n 70 % uit collageen en door regelmatig bottenbouillon te eten voorzie je de huid van grote hoeveelheden van dit lijmvormende eiwit.

Mineralen en aminozuren

Bottenbouillon bevat veel mineralen zoals calcium, magnesium, fosfor en zwavel in een vorm die het lichaam goed kan opnemen (electrolyten). Deze mineralen zijn essentieel voor gezonde botten, tanden, nagels en haar. Bottenbouillon bevat de belangrijke aminozuren glycine en proline die je immuunsysteem ondersteunen en helpen bij het herstel en gezond houden van botten en gewrichten en je darmen.

Zelf bouillon maken

Mijn recepten om zelf bottenbouillon te maken vind je hier: runderbouillon en kippenbouillon.

Waar moet je op letten als je zelf bouillon gaat maken?

  1. Kwaliteit van je botten. Gebruik vlees en botten van grasgevoerde en biologische dieren, die bevatten meer mineralen en omega-3 vetzuren. De botten met kraakbeen en pezen en zenen geven de meeste gelatine. Zorg dus dat er in ieder geval ook schenkel en mergpijp bij zit. Voor de smaak en wat extra vlees kan je er ook riblappen of sukadelappen bij doen.
  2. Onttrekken van de voedingsstoffen. Een scheut azijn helpt om de mineralen uit de botten te trekken. Met koud water beginnen als je de bouillon met alle ingrediënten opwarmt is belangrijk. Als de ingrediënten langzaam opwarmen in het water openen de vezels beter en komen de sappen vrij die smaak geven.
  3. Tijd. Laat runderbouillon minimaal 12 uur sudderen, maar het liefst 4 dagen!, kippenbouillon minimaal 8 uur. Het is handig om hier een slowcooker voor te gebruiken. Die kan je instellen op het benodigde aantal uren en dan hoef je er verder niet meer naar om te kijken!

Wil je weten waarom vooral kippenbouillon zo goed is om je immuunsysteem te versterken? Lees dan mijn blog Top 5 ingrediënten voor een gezonde weerstand.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Een reactie plaatsen