Snijbiet, dit moet je ermee!

Gestoofde snijbietSnijbiet is onmiskenbaar bezig met z’n comeback. Van de ouderwetse warmoes is het een hippe verschijning aan het worden in menig eetbare (moes)tuin. Vooral de decoratieve regenboogsnijbiet met rode en gele bladeren is een aanwinst. En niet alleen qua esthetiek. Snijbiet is ook nog eens een ‘powerhouse’ wat betreft nutriënten. En met twee plantjes snij je al bijna het hele groeiseizoen bladeren voor in de keuken. Maar dan moet je er nog wel wat van maken…

Er doen wel eens klachten de ronde over de gronderige smaak; misschien een kwestie van smaak. Persoonlijk heb ik er geen last van, ik vind snijbiet juist heerlijk. Je kunt snijbiet prima gebruiken als vervanging van spinazie; bijvoorbeeld voor de vulling van een groentetaart. Maar de makkelijkste (en lekkerste) manier blijf ik toch vinden om het heel simpel even aan te stoven zoals in onderstaand recept.

SnijbietplantMet 1 cup snijbiet zit je al aan 10 mg calcium, 961 mg (da’s veel) kalium en 30 mg vitamine C. Maar ook vitamine A, betacaroteen, luteïne en zeaxanthine zijn goed vertegenwoordigd. Die laatste twee stofjes beschermen je ogen tegen allerlei zichtproblemen.

Snijbiet bevat net als spinazie en rabarber oxaalzuur, wat voor de meeste mensen niet een probleem is. Behalve voor mensen die last hebben van bepaalde nierstenen. Bovendien zit er in snijbiet veel calcium en vitamine C, die het oxaalzuur neutraliseren.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someonePrint this page

11 gedachten over “Snijbiet, dit moet je ermee!

  1. 30 gram natuurlijke vitamine C in 1 cup (hoeveel gram is dat?)
    is werkelijk fantastisch zodat ik het minstens 4 maal in de week ga eten. Het is dan goedkoper en beter tegen tal van welvaartsziekten als onder andere kanker.
    Dus hartelijk dank voor deze waardevolle tip!!!

    • 1 cup is iets minder dan 250 ml; lastig om precies het gewicht aan te geven, want de stelen van de snijbiet wegen natuurlijk weer meer dan het blad, maar ik denk dat je ongeveer aan 100-150 gram zit. Maar die 30 gram vitamine C moet natuurlijk 30 milligram zijn! Excuses, fout van mijn kant. 30 mg is wel bijna de helft van de ADH voor vitamine C die het voedingscentrum geeft (70 mg), maar dat is echt een minimum (om scheurbuik te voorkomen). In orthomoleculaire kringen wordt toch eerder over hoeveelheden van 500 mg tot 1 gram per dag gesproken om een optimaal effect te sorteren. Dat red je alleen met snijbiet dus niet! Vandaar dat je vitamine C echt moet aanvullen met supplementen.

    • Hoi Michiel, het klopt dat er een verschil is tussen virgine kokosolie en de ontgeurde versie. Maar wat in jouw link beschreven staat geldt niet voor alle ontgeurde varianten. Ik gebruik de kokosolie van Witsenburg en die garanderen dat er geen chemicaliën worden gebruikt bij het produceren van de ontgeurde versie (zie hun website). Het is wel op hoge temperatuur verwerkt; maar de ontgeurde kokosolie is ook juist bedoeld voor bereidingen op hoge temperatuur, omdat er bij de ontgeurde kokosolie geen slechte transvetten ontstaan. De virgine kokosolie gebruik ik bij voorkeur in koude bereidingen.

      • Hoi Roos,

        Dank voor je antwoord.
        Ik denk dat het niet nodig is om cocosolie te ontgeuren (de geur kun je verbergen door een klein stukje knoflook mee te bakken) en ik denk dat welke olie of vet je ook neemt deze beter zo min mogelijk bewerkt moet zijn. De speciale wok oliën ed. laat ik ook links liggen. Bij jou versie is het dan toch al weer een keer verhit, waardoor de structuur toch niet hetzelfde zal zijn. Ik heb liever zo versgeperst uit de kokos.

        Dat het biologisch mag zegt mij niet zoveel. De schappen bij de natuurwinkel liggen ook vol met biologische verantwoorden koekje met suikers en transvetten, chips gebakken in de zonnebloemolie, waardoor transvetten ontstaan, ed.

        Maar goed we hebben het natuurlijk vooral over ideeën, gevoelens en smaken er is nog niet veel duidelijk omtrent dit onderwerp. Meestal is uiteindelijk gebleken dat het hele onbewerkte product de beste eigenschappen heeft. Maar wellicht dat jou visie net zo goed is, daar kan ik niet over oordelen, maar ik blijf even bij mijn eigen verzonnen basis regel.

        Voor de vetten dan, want de suikers vind ik een stuk moeilijker om te laten staan zo streng (of sterk) als ik hierboven lijk ben ik dus ook weer niet.

        Groet Michiel

Een reactie plaatsen