Foto: R. van West

Ontbijt 2.0

Foto: R. van West

Soms kan ik niet slapen omdat ik zo’n zin heb in het ontbijt de volgende dag. Niet dat het de belangrijkste maaltijd van de dag voor me is. Met hartig moet je echt niet bij me aankomen op de vroege ochtend. Maar die bak yoghurt met muesli en fruit, daar droom ik graag over. Even slikken dus als die droom verstoord wordt door flodders informatie over de nadelen van (te veel) melkproducten, het suikergehalte van ontbijtgranen/muesli en te veel fructose in fruit. Maar het goede nieuws is dat ik alweer een paar nieuwe favorieten heb, waarvan ik de recepten met jullie zal delen.

Markante punten in mijn ontbijthistorie zijn de yoghurt-met-muesli-en-fruit-fase (heel lang), de havermoutpap-fase (meestal in de winter) en de beschuitjes-met-honing-fase. En een fase betekent dan: monomaan elke dag hetzelfde ontbijt. Het heeft wat bevredigends om in zo’n soort verslaving te vertoeven, maar ons lijf eet liever gevarieerd. Zeker producten die moeilijker te verwerken zijn of vaak allergische reacties oproepen (melk, granen, nachtschadefamilie) kan je beter maar 1 x in de vijf dagen eten. Dan heeft je lijf de tijd om het te verwerken.

Dus was mijn streven om minimaal 5 verschillende ontbijt-opties te verzamelen. Rekening houdend met:

  • de downsides van tarwe (geen tarwebrood of beschuiten meer dus)
  • dat je eventuele andere granen beter eerst kan weken
  • dat het ene fruit meer fructose bevat dan het andere (abrikozen, pruimen, frambozen en kiwi’s vallen mee; mango, gedroogde vijgen en druiven zijn juist fructose-bommen, zie deze lijst, even naar beneden scrollen)

Inmiddels heb ik m’n lijstje van vijf. Niet dat ik me strikt aan die afwisseling hou, het is meer m’n stemming die bepaalt wat ik eet ;-). Maar hoe meer opties hoe grotere kans dat ik elke dag wat anders eet, dus alle ontbijttips van jullie zijn welkom!

Nog een kleine kanttekening; ik ben niet zo goed met recepten. Ik doe het namelijk elke keer net iets anders. En die keer dat het echt heel goed gelukt is, weet ik de hoeveelheden niet meer of vergeet ik het op te schrijven. De hoeveelheden van eigen recepten zijn dus bij benadering. Verder gebruik ik veel recepten van anderen; waar mogelijk link ik direct naar de originele bron.

NB: Voor een paar recepten heb je eigenlijk een blender nodig. Maar wellicht lukt het ook met een keukenmachine of een staafmixer.

Onbijtfavorieten

1. Yoghurt/kwark met zonnebloem- en pompoenpitten, hennepzaad en fruit

2. Kokosmelk met blauwe bessen

3. Boekweitkorrels met kokosmelk, banaan en noten

4. Boekweitpannenkoeken met banaan of appel

5. Amandelmelk met dadels, rozijnen en chia-zaden

PS: Alle recepten kun je voortaan vinden op de receptenpagina, helemaal rechts in de menubalk


Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someonePrint this page

18 gedachten over “Ontbijt 2.0

      • Hoi

        Ik bestel zelf de amandelmelk zonder agave (veel te zoet en ook niet goed) bij deweegschaal. Ze hebben ook 100% boekweitnoedels van Terassana. Erg lekker en makkelijk.
        Succes

          • je kan ook zelf amandel melk maken!
            week witte amandelen +/- 6 uur in water en giet af gooi de amandelen in de blender met wat water en blenden maar daarna door een notenzak zefen en klaar is de melk! heerlijk met rauwe amandelen!

          • Je kan ook zelf amandelmelk maken google staat er vol mee youtube ook maar hier zal ik het kort beschrijven. 2 cup (250 gr) witte amandelen (ongeroosterd!) die week je een uur of 6 in water daarna afgieten amandelen met een cup (250ml) water in een blender doen en blenden maar je kan eventueel nog meer water toevoegen als je het dunner wil hebben,.. daarna zeef je het geheel met een notenzak en klaar is de notenmelk! heerlijk! en zonder enige toevoegingen of met welke toevoeging je ook maar wil!

  1. Heb je ontbijtrecepten opgeslagen. Ik wil echt nog meer gaan varieren.
    Ik bak zelf brood, dus wissel de meelsoorten wel al af, maar zeker voor de kinderen die nogal vast houden aan ’s morgens en ;s middags een boterham met kaas is de afwisseling wel gewenst :-)

    • Ja, een verse eigen gebakken boterham met kaas is natuurlijk wel erg lastig te verslaan…! Als ik die geur in huis zou hebben zou ik er ook voor zwichten denk ik 😉 Maar met speltmeel en zuurdesem ben je al een heel stuk beter af. Ben nu veel aan het experimenteren met boekweitmeel, de pannenkoeken zijn aan te raden en voor cake en muffins lijkt het ook prima, recepten volgen nog!

  2. eey je gaat heus niet dood aan gewoon normaal eten hoor, het is niet nodig dat je zo angstig doet over normaal eten en dan al deze dingen gaat kopen, dat kost je kapot veel tijd en geld je moet wel een beetje opletten op wat je eet maar niet zoveel eh

    • Wat is volgens jou gewoon normaal eten hoor?
      Het spul dat Mac Donald en Wimpy verkopen waar de hamburgers ongekoeld jarenlang goed blijven?
      Verpakte groenten in de supermarkt die langer “vers” blijver door chemische stoffen als chloorgas enz.?
      Kant en klaarmaaltijden vol chemische stoffen als smaakversterkers, kleurstoffen en dergelijke troep?
      Ik dacht het niet, maar ga gerust je gang tot de zogenaamde welvaartsziekten op je pad komen zo rond je vijftigste, want dan kan je altijd nog de Pharmaceutische industrie een groot plezier doen met de aanschaf van hun veelzijdige pillen.
      Die veelzijdigheid zit hem dan is de bijwerkingen waardoor je er weer wat andere kwalen gratis bij krijgt, plus natuurlijk weer de nodige pillen daartegen, waardoor je lichaam eigenlijk bij het zwaar verontreinigd chemisch afval thuis hoort.
      Ik schat je toch wel wat wijzer in, dus succes ermee.

  3. heb de recepten opgrslagen, want ik houd ook van veranderen. Een heel gezond ontbijt is: 2 witte boterhammetjes met “heel dunne ” goude kaas en belegd met goede donkere ROGGEBROOD,begeleid met 2 kopjes thee zonder suiker. Een vrucht vooraf mag ook, appel, grapefruit, mandarijn; peer. Vooral geen liters sap uit karton.
    Mijn oom, arts, at iedere dag de boterhammen met roggebrood en hij kauwde langzaam en bedacht. roggebrood bevat calciumfluoriden, anti staar en anti steenpuisten. Goed voor de stoelgang.Hij wandelde iedere dag 1 uuren werd 95 jaar oud, zonder ziekten. Bleef intellectueel werk doen en sliep op een ochtend
    vredig in.
    Ik maakte de W.O.. 2 mee. Geen overvette mensen; geen TV, veel bewegen (geen auto) geen oververwarmde huizen , geen koffie en theesurrogaat. Geen tabak en geen pesticiden. Kijk naar oude films. Allemaal slank.
    Als er havermout was dan wer die de avond tevoren gekookt in water, vervolgens koud in een diep bord gegeven en overgoten met lauwwarme melk. De melk was vanzelf mager, want de volle melk was door de bezetter afgeroomd. Suiker as er niet, alleen een zoetstof.
    De mueli is gelanceerd door Dr. Bircher (zwitserland) en in feite een fruitmengsel waaraan granen zijn toegevoegd (grote havermoutvlokken). Geen suiker. Tegenwoordig is het een mengsel vanallerlei troep en lang bewaard en bruin.

  4. Hier nog een lekker, voedzaam, gezond en caloriearm ontbijtje.

    40 gr. kokosmeel
    10 gr. lijnzaad(van te voren geweekt in water met azijn en daarna in de blender om te breken)

    Dit alles roer je met water, totdat het een papje wordt.

    Eventueel nog wat gedr. abrikozen en gedr. pruimen( even wellen van te voren) en klaar.

    Ben er zelf helemaal aan verslingerd.

  5. Ik ontbijt iedere ochtend met kwark. Vandaag heb ik er kokos, geroosterde sesam, zonnebloempitten en honing door. Echt super lekker. En ik merk dat ik door de kwark langer een verzadigd gevoel houd.

    Ook lekker is kwark met honing, chilipeper en sinaasappel.

    Kwark gebruik ik ook voor het maken van tzatziki, mayonaise, dressings en sauzen. Echt heerlijk.

Een reactie plaatsen