Groene smoothie met avocado en limoen

Foto: roosgoesgreen
Foto: roosgoesgreen

Een perfecte smoothie voor na het sporten vol met goede vetten en eiwitten dankzij de avocado! Maar ook zonder sporten lekker en voedzaam; ik heb er vandaag tot 15 uur op gedraaid 😉

Avocado: volwaardig eiwit

Avocado’s zijn echte superfoods. Ze bevatten alle 18 essentiële aminozuren die nodig zijn om onze eiwitten van te bouwen. Bovendien zijn deze aminozuren makkelijk opneembaar voor ons lichaam, o.a. doordat er ook vezels in avocado’s zitten. Voor vegetariërs dus zeker een belangrijke bron van eiwit (Bron: Natural News).

Super vet

Avocado’s bevatten veel oliezuur (hetzelfde vetzuur dat in olijfolie zit). Dit omega 9 vetzuur is goed voor hart en bloedvaten. En zorgt voor hogere concentraties van het goede cholesterol (HDL). Daarnaast bevatten avocado’s ook een flinke hoeveelheid plantaardige omega 3 (alfalinoleenzuur), wat weer goed is om de balans tussen omega 3 en omega 6 vetzuren recht te trekken (Bron: Natural News).

Makkelijk opneembare carotenoïden

Avocado’s zitten ook vol met carotenoïden. Niet alleen de bekende zoals beta-caroteen en luteïne, maar ook nog een aantal andere waarmee je je lichaam flink wat vitamine A geeft. Dat is weer goed voor o.a. je ogen. Omdat carotenoïden vetoplosbaar zijn, is de avocado een ideale manier om ze binnen te krijgen (Bron: Natural News).

Ontstekingsremmend

De combinatie van goede nutriënten in avocado zoals o.a. vitamine C en E, zink, selenium, vetten en carotenoïden helpen beschermen tegen ontstekingen, zoals osteoperose of reuma/arthritis. Uit studies blijkt ook dat het de functie van de lever kan verbeteren (Bron:Dr. Mercola).

Nutriënten onder de schil

Het dichts bij de schil zitten de meeste nutriënten dus goed leegschrapen die avocado!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someonePrint this page

4 gedachten over “Groene smoothie met avocado en limoen

Een reactie plaatsen