Chef Teton

Blijf jong met zuurkoolsalade

Het wordt kouder en ja hoor: dampende pap, allerlei soorten knollen uit de oven, pompoensoep, warme cakes… Voor je het weet eet je alleen nog maar koolhydraten. Ik tenminste. Als je verder niks rauws bij je maaltijd eet, kan het geen kwaad om wat extra enzymen binnen te krijgen. Dat helpt de vertering. En laat zuurkool daar nou ideaal voor zijn. Zo ideaal dat je nooit raadt hoe oud de dame (chef Teton) hiernaast is.

Met goede bacteriën geen gesnotter

Zuurkool zit door de fermentatie vol met goede enzymen en melkzuurbacteriën (lactobacilli). Gefermenteerde groenten zijn veel makkelijker verteerbaar voor ons lichaam en bevatten meer vitaminen (zie blog over superfood zuurkool). De natuurlijke antibiotische stoffen zijn een boost voor je darmmilieu dat daardoor veel beter in staat is om slechte bacteriën aan te pakken. Dat kunnen we wel gebruiken in dit kwakkelseizoen met overal snotterende mensen. Maar dan moet je de zuurkool niet weer gaan verhitten in een ouderwetse zuurkool stampot. Dan gaan die enzymen alsnog de pijp uit. Niet getreurd, zuurkool is ook heerlijk fris in een salade te verwerken.

Volgens chef Teton (die in haar recepten het beste van rauw, gekookt en gefermenteerd voedsel combineert) zou je eigenlijk bij elke maaltijd iets van gefermenteerde groenten moeten eten om je spijsvertering te helpen. En zij kan het weten met haar 67 jaar jong (zie foto hierboven). Geef maar toe dat je haar minimaal 20 jaar jonger had geschat! Lees op haar site meer over gefermenteerde voedingsmiddelen, zoals kefir of miso.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someonePrint this page

12 gedachten over “Blijf jong met zuurkoolsalade

  1. De zuurkoolsalade heb ik laatst geproefd (van Florien) en die was heeeerlijk! Ik ga ‘m vandaag ook maken. Heb lekkere zuurkool in een bakje van de biologische markt gehaald.
    Hmm.. Zin in!

    Groeten,
    Marleen

Een reactie plaatsen