Ontbijt 2.0

Foto: R. van West

Soms kan ik niet slapen omdat ik zo’n zin heb in het ontbijt de volgende dag. Niet dat het de belangrijkste maaltijd van de dag voor me is. Met hartig moet je echt niet bij me aankomen op de vroege ochtend. Maar die bak yoghurt met muesli en fruit, daar droom ik graag over. Even slikken dus als die droom verstoord wordt door flodders informatie over de nadelen van (te veel) melkproducten, het suikergehalte van ontbijtgranen/muesli en te veel fructose in fruit. Maar het goede nieuws is dat ik alweer een paar nieuwe favorieten heb, waarvan ik de recepten met jullie zal delen.

Lees verder

Kokoscrême met blauwe bessen

Dit recept komt oorspronkelijk van Chef Susan Teton, een inspirerende raw en health food kok. In customized version:

Ingrediënten (voor 1p):

- 1 klein blikje kokosmelk (ik gebruik het merk Amaizin. Vaak ligt bovenop het romige wit, en zit daaronder het kokoswater. Dat is ideaal; ik gebruik dan vooral al het romige wit, dat is ongeveer 125 gr)

- 1/4 cup (50gr) ingevroren blauwe bessen

Lees verder

Boekweitkorrels met kokosmelk, banaan en nootjes

Ook dit is een recept van Chef Teton. Er zitten wat onbekendere ingrediënten in zoals yaconsiroop en weipoeder, maar dat kan je makkelijk vervangen met iets anders.

Foto: R. van West

Ingrediënten:

- 1/2 kopje geweekte boekweitkorrels (voor 1p is ongeveer 35 gram al genoeg)

- 1 klein blikje kokosmelk/cream

- 1 banaan of appel of allebei

- Pecannoten (of walnoten, of wat je wil)

Lees verder

Boekweitpannenkoeken met banaan

Foto: R. van West

Boekweit is officieel geen graan (het behoort niet tot de grassenfamilie) en bevat geen gluten. Het heeft bovendien relatief weinig effect op je bloedsuikerspiegel (zie voor meer info De wereld zonder tarwe). Pannenkoekenmeel bestaat oorspronkelijk ook voor de helft uit boekweit. Maar ik vind 100% boekweit en dan gewoon met water ook al lekker.

Om de voedingswaarde van boekweit optimaal te benutten moet het meel minimaal een nacht van tevoren (12 uur) op een warme plek geweekt worden in iets zuurs. Optimaal is in karnemelk of kefir, maar je kunt ook water nemen met 2 eetlepels yoghurt of wei erbij (of zelfs citroensap of azijn, maar dat werkt minder goed). Het zuur helpt om het ongezonde fytaat dat in bijna alle granen en zaden zit af te breken. Bovendien wordt je beslag hierdoor veel zachter (Bron: Nourishing Traditions).

Lees verder

Amandelmelk met dadels, rozijnen en chia-zaden


Dit lekkere recept vond ik toen ik op zoek was naar een manier om de amandelpulp te gebruiken die overblijft als ik amandelmelk maak. Maar je kunt het ook gewoon met gekochte amandelmelk maken en hele amandelen. Het komt uit de raw food scene; er worden bijvoorbeeld ook chia-zaden gebruikt. Chia-zaden worden als superfood aangeprijst vanwege de extreem grote hoeveelheid omega-3 vetzuren, vezels en anti-oxidanten. Ze nemen veel water op en vormen dan een soort gelei, die veel gebruikt wordt om raw food recepten te ‘binden’. Je kunt ze op raw food sites bestellen, en toevallig zag ik dat De tuinen ze ook verkoopt.

Hier vind je het originele recept.

Een wonder dat er nog dunne mensen zijn

Foto: Vox Efx (Flickr)

Afgelopen donderdag zond de BBC een documentaire uit over suiker: ‘The men who made us fat’. De documentaire liet er weinig twijfel over bestaan: de oorzaak voor de enorme toename van overgewicht ligt bij de suiker, niet bij vet. En dan vooral bij fructose. En toch geloven we massaal in de mythe van de magere producten en eten we liever een droog crackertje (puur koolhydraten=suiker), dan een bak volle kwark. Why??!

Lees verder